Samen onderwijs passend maken
Wilhelminaschool
Amerongen
Snel naar: School Kinderen Ouders
Groep 4
 
Welkom op de groepspagina van groep 4.
--------------------------------------------------------------------------

 
Als u op onderstaande pictogrammen klikt kunt u de brieven of roosters bekijken.
 

Groepsinformatiebrief
Schoonmaakrooster
 
Brief en oproep loopouders gym
 
--------------------------------------------------------------------------

Actueel groepsnieuws:

Langermaakwoord - eind -b rijtje (13 feb 2018). Eerder dit schooljaar leerden wij d.m.v. het langermaakwoord of wij woorden met een t of d moeten schrijven.
Deze week breiden wij deze categorie uit: het langermaakwoord vertelt ons nu of we de -t of -d of -b moeten schrijven. 
De 'gewone' regel van het langermaakwoord is: langermaakwoord, ik hoor een t, dus langer maken, dan hoor ik of ik een t of d schrijf. Bijvoorbeeld: hond > langer maken = honden, dus ik schrijf een d.
We voegen nu toe:
langermaakwoord voor het eind -b rijtje: langermaakwoord, ik hoor een p, dus langer maken, dan hoor ik dat ik de b schrijf. Bijvoorbeeld: krab > langer maken = krabben, dus ik schrijf een b.
Tijdens het opzeggen van de regel beelden we met onze handen een accordeon uit die langer wordt en wijzen we naar ons oor.
 

Achtervoegsel (12 feb 2018). Afgelopen week hebben we het achtervoegsel geleerd. De regel is: achtervoegsel, ig: ik hoor ug maar schrijf ig of achtervoegsel, lijk: ik hoor luk maar schrijf lijk . Hierbij maken we een klapbeweging met onze rechterhand op onze linkervuist. Moeilijk? Valt mee, want deze categorie hebben we de afgelopen maanden al veelvuldig geoefend bij technisch lezen. Makkie dus, alleen nog even automatiseren.
 

Thema Vroeger (19 jan 2018). Aanstaande maandag starten we met het nieuwe thema voor WereldoriŽntatie, Blink: Vroeger. 
De komende lessenreeks gaan wij ontdekken hoe mensen vroeger leefden en hoe wij dat nu te weten kunnen komen... Zin om met ons mee op ontdekkingstocht te gaan? Lees dan de ouderbrief
Voor onze thematafel zijn wij op zoek naar spullen die horen bij: mummies, ridders & jonkvrouwen en (bekende) schilderijen van vroeger.

Tafel van 10 & 5 (18 jan 2018). De afgelopen weken hebben we hard geoefend met de tafel van 2, we kunnen de tafel al opzeggen en we kennen hem bijna uit ons hoofd. Blijven jullie thuis ook oefenen met de spelletjes op internet en het liedje?!
We gaan nu verder met de volgende tafels: de tafel van 10 en de tafel van 5. Thuis ook oefenen? Leer vast het liedje van de tafel van 5 uit je hoofd of oefen op internet een leuk tafelspel. 


Thema dag & nacht (15 jan 2018). Gelukkig hebben we de langste dag van deze winter alweer achter de rug, maar vandaag was het 'blue monday'. Tijd dus om uit te zoeken hoe dat nou zit met dag en nacht - licht en donker
We hebben het prentenboek ĎWelterusten Kleine Beerí interactief voorgelezen en besproken volgens de begrijpend lees- en luisterstrategieŽn. De kinderen kregen halverwege het verhaal de opdracht een nieuwe oplossing te bedenken tegen Ďbang zijn in het donkerí. Het doel van deze startactiviteiten is het activeren van de voorkennis en het kennismaken met de verschillen en overeenkomsten tussen licht en donker, dag en nacht.
Vervolgens hebben we gesproken over de zon en de aarde: de aarde draait elke dag om zijn eigen as en een rondje om de maan in 1 jaar. Door middel van een schooltv-uitzending weten wij nu precies hoe dat werkt. 
Tot slot hebben we in een tekenopdracht weergegeven hoe wij met kleurnuances verschillende seizoenen en dag-nacht kunnen weergeven in slechts 1 kleur. 

Uw-rijtje (08 jan 2018). Meestal kunnen wij woorden goed spellen d.m.v. onze staalcategorieŽn, maar soms moeten we ook gewoon rijtjes stampen. Zo ook bij het uw-rijtje. Dit zijn woorden waar je uuw hoort maar uw schrijft: uw-rijtje, ik hoor de uuw maar schrijf de u. Met onze wijs- en middelvinger maken we dan het u-gebaar. 
Helpt u ons thuis oefenen dit rijtje uit ons hoofd te leren? 


Verkleinwoord (08 jan 2018). Voor de vakantie hebben we de categorie 'verkleinwoord' van spelling geleerd en vandaag hebben we deze herhaald. Dit zijn woorden die je kleiner maakt, bijvoorbeeld: boom wordt boompje en huis wordt huisje. 
De regel is: verkleinwoord, eerst het grondwoord met de categorie opschrijven en dan plus -je of -tje of -pje (ik hoor de u maar schrijf de e). Dit betekent dat wij eerst de categorie van het grondwoord vaststellen en daarna pas het verkleinstukje eraan vastplakken. Tijdens deze regel maken we met onze duim en wijsvinger een kleiner-maak-beweging. 
Bijvoorbeeld schooltje: het grondwoord is school, dat is een eer-oor-eur-woord dus ik schrijf de oo en daarna plus -tje. 

 

Gelukkig nieuwjaar (08 jan 2018). Yes, vandaag was het dan de eerste schooldag van het nieuwe jaar: 2018! We zijn fris en fruitig gestart in het nieuwe jaar en hebben samen onze goede voornemens verwoord. Het wordt vast en zeker een mooi Kiva jaar. 
En bij een jaarswisseling hoort natuurlijk ook... vuurwerk! Happy New Year allemaal!! 

 

Kerstvakantie (22 dec 2017). Groep 4 en juf Judith wensen iedereen een geweldige kerstvakantie toe met fijne feestdagen en alle goeds voor 2018. Wij gaan er in 2018 weer een gezellig, leerzaam en betekenisvol jaar van maken.
 

Project Kerst (06 t/m 21 dec 2017). Tijdens de laatste twee weken voor de Kerstvakantie stond groep 4 natuurlijk in het teken van thema Kerst. De laatste reguliere lessen van 2017 hebben we verwerkt om vervolgens de lesactiviteiten te verbouwen tot thematisch projectonderwijs.

Tijdens deze kerst-lesactiviteiten hebben we het volgende gedaan & geleerd:
- Kerststukjes. Groepsdoorbroken werken met groep 1 tot en met groep 8. Doel: werken met groen en een werkstuk maken voor naaste ouderen in de omgeving van Amerongen om onze kerstliefde te delen.
- Kerstboodschappen. In aanloop naar kerst schrijven mensen elkaar kerstkaarten met vriendelijke groeten en wensen voor het nieuwe komende jaar. Groep 4 heeft gezamenlijk een foto-kerstboodschap gemaakt (zie volgend bericht hierboven) en daarmee eigen kerstkaarten gemaakt voor onze papa's, mama's, opa's en oma's.
- Kerstbalwensen. Daarnaast hebben we ook een kerstboodschap voor de wereld geschreven in de kerstballen van ons kerstwerkboek. De kerstboodschappen gingen over wereldvrede, familieliefde en beterschap voor alle zieken (een collage van deze kerstballen vindt u in de kerst-schoolkrant).  
- Glas in Lood kerstprenten. We hebben diverse glas in lood kunst beschouwd in de klas en hebben besproken aan welke eisen een glas-in-lood-werkstuk moet voldoen. Vervolgens hebben we ons eigen glas in lood prent ontworpen en met stift en olie verwerkt op onze klasramen. Het werd extra betekenisvol toen we tijdens de kerstviering in de Ark ook daar glas in lood ontdekten.
- Kerstopstel schrijven. Naar aanleiding van de uitleg van Wereldse Kerst hebben we ons eigen kerstverhaal geschreven. In ons kerstwerkboek stond de eerste zin gegeven en wij hebben het verhaal afgemaakt met als doel: schrijven in lopende zinnen.
- Kerstquiz. Naar aanleiding van de uitleg van Bijbelse kerst hebben we het Kerstverhaal in diverse kinderbijbels en prentenboeken gelezen en vergeleken. Daarna hebben we de kennis samengevat en geÔnterpreteerd (doel, begrijpend lezen en luisteren) met een Kerstquiz.
- Kerststal. Na de kerstquiz wisten wij alles van het kerstverhaal en hebben we met houten stokjes onze eigen kerststallen gebouwd. Doel: werken met hout.
- Kerstpuzzels. Na 5 maanden hard werken in groep 4 was het tijd voor ontspanning en dus hebben we lekker gepuzzeld in ons kerstwerkboek... leren we daar dan niets van? Natuurlijk wel! We hebben in de woordzoeker de spellingcategorieŽn van de kerstwoorden besproken en onze woordenschat (taal) opgehaald a.d.h.v. het kerstalfabet.
- Oud & Nieuw. In de kerstvakantie vieren we niet alleen de kerstdagen maar ook het oud & nieuw. Daarom hebben we tijdens wereldoriŽntatie de betekenis van deze twee feestdagen besproken, in Klokhuis het gebruik van vuurwerk geleerd en onze eigen oud-en-nieuw-nacht tekening ontworpen met oliekrijt en prikkers. Doel: werken met twee lagen krijt en kras-tekening-effect.

 
Bent u na al deze activiteiten net zo enthousiast geworden als wij?
En wilt u zien hoe we dit hebben gedaan?
En bent u ook benieuwd naar onze resultaten en werkstukken?
Bekijk dan hier het fotoboek van de twee kerst-thema-weken.

Sint eruit, Kerst erin (06 dec 2017). Ooo denneboom, ooo denneboom - wat sta je daar leuk bij groep 4 in de klas! Wat we met Kerst in groep 4 gaan doen, leest u in de themabrief.
 

Leesbingo in het donker (06 dec 2017). Leesbingo is leuk, maar leesbingo op je favoriete plekje (10 min) en in het donker (10 min) is SUPERleuk! De leesmotivatie wordt elke week groter, bijna bingo...
 

Bezoek van Sint & Piet op de Wilhelminaschool (05 dec 2017). Sinterklaaaasje kom maar binnen met je Piet: het was een groot feest 05 december op de Wilhelminaschool in Amerongen. Sint kwam aan per tuc-tuc, de Pieten waren in slaap gevallen in het speellokaal en in groep 4 vonden we een zak pakjes met gedicht...
Wat bleek? Sint had onze hulp nodig omdat hij niet genoeg tijd had om alle 8 groepen even lang te bezoeken: groep 4 heeft daarom surprises ontworpen bij de door de Pieten gekochte pakjes. Het zijn prachtige stoomboten geworden, waar na het uitpakken niet heel veel meer van over was - maar de bewondering voor elkaars werkstukken, het samenwerken en de blijdschap om de pakjes was des te groter!
Tot slot een groepsfoto met de Sint... meer zien? Bekijk dan het fotoboek.
 

Projectdag Sint & Piet (04 dec 2017). Wat is er betekenisvoller dan het lesprogramma ombouwen tot een realistisch thema? Daarom hebben we in groep 4 op 04 december de projectdag Sint & Piet verwerkt.
We hebben verhaaltjessommen leren uitrekenen met de Rekenpiet, we hebben nieuwe woordenschat geleerd tijdens de modeshow van Sint en Piet, we hebben een dictee geschreven voor Pietje Piccolo en het bijbehorende lied gezongen,
we hebben de spellingcategorieŽn geautomatiseerd met SinterStaal, we hebben lusletters geautomatiseerd in een kleurplaat van Sint en Piet en we hebben een nachtsilhouet ontworpen bij beeldende vorming.
Wilt u ook levensecht leren? Bekijk dan het fotoboek.
 

Oooh, kom maar eens kijken... wat ik in mijn schoentje vind (01 dec 2017). De Pieten zijn fanatiek geweest in onze klas: schoenen met pepernoten, chocoladesinterklazen, handafdrukken, bordteksten en maar liefst 5 klassenkadootjes - het was geweldig!
Maar, nu zagen wij buiten op de laan ook ineens handafdrukken van Instagram-Piet-Rico, zouden het dezelfde handen zijn als bij ons in de klas? Speur mee in ons fotoboek.

 

Schoentje zetten (30 nov 2017). Sinterklaas Kapoentje, gooi wat in mijn schoentje, gooi wat in mijn laarsje ... dank u Sinterklaasje. 
Vandaag hebben we op school onze schoen gezet, inclusief wortelen, een appel en vele tekeningen. We hebben tientallen liedjes gezongen en zijn vol verwachting! Nu maar hopen dat Sint & Piet vanavond langskomen... 

 

Daaaag Sinterklaasje (28 nov 2017). Het is nog geen 6 december, maar wij hebben al hele typische Sinterklaashandjes getekend om Sint en Piet uit te zwaaien. Herkent u de 5-dec-elementen, elke vinger laat ons een personage zien...
 


Pietenhuis (27 nov 2017). Altijd al willen weten hoe het beroemde Pietenhuis er van binnen uit ziet? Groep 4 weet het wel en knutselde het Pietenhuis na. Aanschouw hier het onderkomen van Sint en zijn Pieten, inclusief tuin en stal voor Americo.
 

Voorvoegsel (27 nov 2017). Afgelopen week hebben we het voorvoegsel geleerd. De regel is: voorvoegsel, ge-be-ver, ik hoor de u maar schrijf de e. Hierbij maken we een klapbeweging met onze linkerhand op onze rechtervuist. Moeilijk? Valt mee, want deze categorie hebben we de afgelopen maanden al veelvuldig geoefend bij technisch lezen.
We hebben inmiddels al 9 categorieŽn geleerd: hakwoord, zingwoord, luchtwoord, plankwoord, aai-oei-ooiwoord, eer-oor-eurwoord, eeuw-ieuwwoord, langermaakwoord en voorvoegsel. Oefenen jullie thuis ook nog mee? Deze week hebben we ons derde dictee.

 

Begrijpend Sinterklaasliedjes luisteren (27 nov 2017). Tijdens de lessen begrijpend lezen leren wij strategieŽn om een tekst goed kunnen interpreteren. Het doel bepalen, voorspellen, visualiseren en samenvatten zijn belangrijke terugkerende items. Maandag hebben we titels van Sinterklaasliedjes voorspeld en gevisualiseerd in onze begrijpend luistertekening.
Raadt u met ons mee in het fotoboek? Op de laatste foto kunt u de antwoorden controleren.
 

Project Sint & Piet (27 nov tot 05 dec 2017). De Sint is in het land en we gaan een feestje maken!!
Wat is er leuker dan betekenisvol en betrokken leren? Daarom gieten we de komende anderhalve week onze lessen in het thema 'Sint & Piet'. Hoe? Lees hier de themabrief.


Hoelahoep (27 nov 2017). Tijdens de KiValessen leren wij hoe belangrijk het is om een fijne groep te bewerkstelligen en hoe je fijn kunt samenwerken. Deze week hebben we met de activiteit 'hoelahoep' geoefend hoe je samen in een groep kunt samenwerken om allemaal in een kring door een hoepel te kruipen. Tijdens de pauze inmiddels een populair spel...



Thema-afsluiting - de wereld rond (20 en 24 nov 2017). We hebben vanaf de herfstvakantie 5 weken gewerkt aan het wereldoriŽntatiethema 'de wereld rond'. Deze week hebben we het thema afgerond.
We hebben onze werkboeken afgemaakt, mee naar huis genomen en vinden het heel leuk om deze komend weekend thuis te presenteren.
Het thema hebben we afgesloten met een wereldburgerquiz waarin alle leerdoelen van het thema terug kwamen in een samenvatting. De quiz hebben we in groepjes gespeeld en dat was erg gezellig en leerzaam.

 

 

Langermaakwoord (21 nov 2017). Woorden met de t of de d? Het blijft een lastig aspect van de Nederlandse taal. Afgelopen week hebben we het langermaakwoord geleerd, daardoor weten we precies wanneer we een t of d schrijven.
De regel is: langermaakwoord, ik hoor een t, dus langer maken, dan hoor ik of ik een t of d schrijf. Bijvoorbeeld: hond > langer maken = honden, dus ik schrijf een d. Tijdens het opzeggen van de regel beelden we met onze handen een accordeon uit die langer wordt en wijzen we naar ons oor.
Thuisoefentip: plak stickertjes met een t of d op de langermaakwoorden in huis zoals, bord - kast - kleed - krant. Succes!

 

Ouderinloop (17 nov 2017). Eigenaarschap is een van de speerpunten van de Wilhelminaschool. Eigenaarschap van schoolwerk bij kinderen kan versterkt worden door ouderbetrokkenheid. In dat kader hebben wij afgelopen vrijdagochtend een ouderinloop georganiseerd.
Ouders kwamen in de schoolbanken van hun eigen kind op bezoek. De vierdegroepers hebben hun ouders de werkboeken toegelicht, de tafel van 2 geleerd, alle spellingscategorieŽn voorgedaan en samen de individuele leerdoelen op de tablet laten verwerken. De opkomst was 100%, geweldig!  

 



Leesbingo (14 nov 2017). Afgelopen vrijdag hebben de kinderen een leesbingo mee naar huis genomen om het lezen te promoten. In de klas willen we ook gemotiveerd blijven en dus spelen wij ook bingo op school. Vandaag hebben we ons eerste vakje afgevinkt: lezen onder tafel. 10 minuten hebben de kids stil gelezen en ze vonden het hartstikke leuk! In het fotoalbum ziet u hoe geconcentreerd wij waren.
Bingokaart vol? Dan zorgt de juf voor een leuke beloning... maar dat is nog geheim...


De wereld rond met gerechten (13 & 14 nov 2017). WereldoriŽntatie staat momenteel in het teken van 'de wereld rond'. Onze thematafel wordt enthousiast door de leerlingen gevuld, leuk!
Deze week werken we rondom 'wereldgerechten'. We hebben tafels met eten en drinken uit verschillende landen vergeleken (veel/weinig/gezond/ongezond), we hebben een eigen werelddeelproeverij gehouden, we hebben onze Nederlandse multiculturele eettafel samengesteld uit reclamefolders en we hebben ons lievelingsgerecht geverfd als stilleven.
Tijdens de proeverij hebben we de verschillende werelddelen geproefd: mango (zuid Amerika), rijstepap (Afrika), zeewier (AziŽ), kaas (Europa) en donut (noord Amerika).
Wilt u ook proeven of een lekkere tafel samenstellen? Bekijk dan ons fotoalbum.
 

Tafel van 2 (13 & 14 nov 2017). Al een aantal weken oefenen we met keersommen. Inmiddels kunnen wij uit contextafbeeldingen de keersom herleiden.
Nu begint het echte 'tafels leren'. We zijn begonnen met de tafel van 2 en oefenen aan de hand van liedjes, flitskaarten en opdrachten. Thuis ook oefenen? Leer vast het liedje uit je hoofd of oefen op internet een leuk tafelspel.

Eeuw-ieuw-woord (13 nov 2017). Afgelopen week hebben wij het eeuw-ieuw woord geleerd. Want let op, de regel is: eeuw-ieuw woord, ik schrijf de u. Terwijl... die hoor je niet, dus goed onthouden! Als extra geheugensteuntje maken we daarom een "u" met onze vingers en wijzen deze naar voren.

 

Weeksluiting (10 nov 2017). Elke week vieren wij met alle klassen de weekafsluiting in het Amfi. Deze week verzorgden groep 4 en 7 de viering ťn mochten onze ouders komen kijken!
In onze presentatie hebben wij laten zien wat we leren tijdens KiVa (iedereen hoort erbij), wie onze helden zijn die we een medaille geven tijdens de KGS kerkdienst (12 nov) en wat we hebben geleerd tijdens project Sint Maarten. De gehele presentatie stond in het teken van gedichten en rijm.
Tot slot hebben we de viering afgesloten met een lied dat door groep 4 en groep 7 werd gezonden in samenzang. Als afsluiter zong het publiek met ons mee!
Bedankt dat u met zo velen bent komen kijken, de groep heeft er intens van genoten. Wilt u nogmaals nagenieten van onze presentatietalenten? Kijk dan in ons fotoboek.

 

Leesmotivatie (09 nov 2017). Lezen vinden wij in groep 4 heel belangrijk. We hebben de afgelopen weken al ontzettend veel leesmeters vol gekleurd en ook thuis wordt zichtbaar fanatiek geoefend.
Om nog meer variatie aan te bieden om het lezen ook 'leuk' te houden zijn we vandaag in de klas begonnen met de boekenjury. Alle boeken die de kinderen lezen worden beoordeeld aan de hand van een juryrapport met sterren. Zo kunnen wij boeken aan elkaar aanbevelen of juist afraden. 
Thuis ook weer zin in lezen krijgen? Gebruik dan eens de LeesBingoKaart. Iedereen heeft er vandaag eentje mee naar huis genomen, benieuwd wie het eerst bingo heeft en misschien wel een originele beloning krijgt van papa of mama (beloning-tip: 10 minuten langer opblijven, een bakje chips op vrijdagavond, samen pepernoten bakken of een gezelschapsspel ondernemen)... Veel leesplezier gewenst!

Project Sint Maarten (06 nov 2017).
 Komende zaterdag 11 november is het Sint Maarten! Op Sint Maarten staan we stil bij het Ďdelení zodat we samen een betere/gelijkere wereld creŽren. Daarom hebben wij maandagmiddag 06 november ons Sint Maarten-Project georganiseerd! Lees de achtergrondinformatie in de themabrief
We hebben geleerd wie Sint Maarten was en wat hij iedereen op de wereld wilde leren: samen delen
Ter verwerking hebben we een gedicht geschreven over het verhaal van Sint Maarten en hebben we een eigen lampion geknutseld. Onze werkstukken kunt u bewonderen op onze themamuur, neem gerust een kijkje voor of na schooltijd. Tijdens onze weeksluiting aanstaande vrijdag zullen we u onze informatie presenteren en daarna gaan onze werkstukken mee naar huis om samen te bewonderen. 
Tip: de vorm van de lampion is zo gekozen dat het behalve een lampion tijdens Sint Maarten ook een kaarsje kan zijn tijdens de donkere dagen van Sint en Kerst. 

 




Kleurkampioen Tije (03 nov 2017). Tije heeft meegedaan aan een kleurwedstrijd: EN GEWONNEN! Trots heeft hij ons vandaag zijn tekening en prijs laten zien. Wauw Tije, onze complimenten en heel veel plezier gewenst met de nieuwe kleurkist :)
 
    

Blink: de wereld rond, speelgoed (03 nov 2017). Tijdens de tweede les wereldoriŽntatie hebben we in het kader van het thema 'de wereld rond' gekeken naar spelen en speelgoed in verschillende landen. We hebben verschillen en overeenkomsten verwoord, we hebben eigen spellen met kosteloos materiaal ontworpen en Josephine heeft ons speelgoed uit Afrika laten zien. Tot slot hebben we twee buitenlandse spellen gespeeld: La Tomata (Frankrijk) en Duck-Duck-Goose (Amerika).
We hadden erg veel plezier in het spelen van deze spellen op de laan en dit sloot ook goed aan op de Kivales van deze week: iedereen hoort erbij > ik+jij+hij+zij=wij.

 

Toetsuitslag (01 nov 2017). Ter informatie: De afgelopen weken zijn we gestart met de eerste hoofdstukken van groep 4 en de daarbij behorende toetsen. De kinderen van groep 4 zijn uiteraard altijd benieuwd naar hun toetsresultaten. Juf heeft met de klas afgesproken dat de eventuele onvoldoendes/aandachtspunten altijd direct via de mail met ouders en kinderen gedeeld worden zodat we samen weten welke leerpunten de komende periode centraal staan maar dit niet klassikaal besproken hoeft te worden. Als je niets hoort heb je dus een voldoende behaald en eventuele bijzonderheden worden met kinderen individueel besproken. Daarnaast worden de differentiatieniveaus van kinderen na elke toets herzien en ook met de kinderen besproken.
Toetsen zijn overigens voor ouders na schooltijd in te kijken.

Brandweerles (30 okt 2017). Vandaag kwam meester Bram de brandweerman bij ons in de klas een workshop geven. We hebben geleerd dat vuur zuurstof nodig heeft, dat je een vlam in de pan nooooit met water mag blussen, dat voor de grap 112 bellen levens kan kosten en hoe je de school veilig kunt ontruimen. Na de workshop hebben we in de klas nog een werkboekje verwerkt waardoor we onze kennis hebben geautomatiseerd.
Willen jullie ook een brandweermeester worden?
Bekijk dan ons fotoalbum.

Aai-ooi-oei-woord (27 okt 2017). Deze week hebben we flink geoefend met het aai-oei-ooi-woord. De regel is: aai-ooi-oei-woord, ik hoor de j maar ik schrijf de i. Tijdens het opzeggen van de regel maken wij een aai-beweging, wijzen we naar ons oor en beelden we met twee handen de letter i uit. We zijn heel bedreven in het toepassen van deze regel en kennen al veel woorden uit categorie 6.
 

Streetwise (26 okt 2017). Vandaag hebben we les gekregen van de ANWB. We hebben het project 'blik en klik' doorlopen, zie het fotoboek. Hierbij hebben we geleerd veilig over zebrapaden te lopen, de kijklijn tussen twee auto's te ontdekken en de functie van de gordel niet te onderschatten. Tot slot hebben we een oogtest gedaan en hebben we een diploma en kleurplaat gekregen.
Wij zijn geen wegpiraten meer!
 

Kladschriften (25 okt 2017). Momenteel zijn we druk aan het rekenen met sprongen van 10, 5 of 1 op de getallenlijn waardoor plus- en minsommen ontstaan tot en met 100. Deze sommen kunnen we niet meer op ons rekenrek tot 20 uitrekenen en onze 10 vingers schieten ook tekort. Daarom hebben we vanaf vandaag een kladschrift waarin we de getallenlijnen en sprongen kunnen uittekenen om zo deze sommen correct te automatiseren.
 

WereldoriŽntatie - de wereld rond (23 okt 2017). Yes, we hebben vandaag een frisse start gemaakt na de herfstvakantie. Direct ook de nieuwe methode Blink gestart voor de WereldoriŽntatievakken (aardrijkskunde, geschiedenis en natuur). Dit blok werken wij aan het thema 'de wereld rond' wat ook aansluit op andere lesactiviteiten in deze tijd van het jaar.
Meer weten? Lees dan de themabrief van de methode of kom onze thematafel en -muur in de klas bekijken. Heb je thuis ook leuke wereldspullen (zoals een wereldbol, souvenir, atlas, reisgids of vakantiefoto)? Neem ze gerust mee voor op onze thematafel!

Herfstvakantie (14 okt 2017). Hiephoi, vakantie! Na 8 weken zit de eerste periode er alweer op: we hebben veel geleerd en veel gedaan. Veel plezier allemaal in onze welverdiende herfstvakantie :) en tot over een weekje.

 

Het eer-oor-eur-woord (13 okt 2017). Afgelopen week hebben wij het eer-oor-eur-woord geleerd. Dit zijn woorden zoals beer: je hoort bir maar je schrijft beer.
De regel is: eerwoord, ik schrijf ee - oorwoord, ik schrijf oo - eurwoord, ik schrijf eu. Bij het eerwoord maken wij een beweging van twee rechte handen vanaf ons hoofd naar voren, deze handen beelden het streepje van de ee uit. Bij het oorwoord maken we een brilletje voor onze ogen en bewegen we deze naar voren, het brilletje is de oo. Bij het eurwoord maken we met de ene hand een streepje van de e en met de andere hand een kommentje van de u en bewegen we deze combi naar voren. Klinkt ingewikkeld he? Vraag ons ernaar, we doen het graag aan u voor. 
Meester Cas kwam deze week tot de ontdekking dat deze regel niet alleen bij eer-oor-eur geldt, maar ook bij eel en ool. Zoals: schol = school of mil = meel. Bedankt voor jouw uitleg Cas!
 

Spreekbeurt Liv (13 okt 2017). Onlangs maakte Liv een prachtige reis naar Japan. Zij is enorm enthousiast teruggekomen en daarom hield zij gisteren op eigen initiatief een spreekbeurt in de klas. Samen met haar assistent 'papa' heeft ze ons alles geleerd over de vliegreis, de vlag, de tempels, de theeceremonies, de kimono's en het eten met stokjes. Goed gedaan meid!
Wilt u weten of wij nu ook met stokjes kunnen eten?
Bekijk dan het fotoalbum.
 

Voorleeswedstrijd groep 8 (12 okt 2017). In groep 8 organiseren ze een voorleeswedstrijd. Daarom komen deze week verschillende achtstegroepers ons in de pauze voorlezen. Vandaag kwam Corneel, de broer van Charlotte, zijn voorleeskunsten met ons delen. Goed gedaan Corneel!
 

Juffendag (11 okt 2017). Hieperdepieperdepiep! Vandaag waren alle juffen en meesters jarig en dat vierden wij! We hebben een knalfuif gevierd in het thema muziek: alle juffen en meesters waren verkleed als een muziekheld.
In de klas hebben we onze eigen feestelijke confettiballon geknutseld met vingerafdrukken van verf en met onze eigen foto. Tijdens de pauze trakteerde de juf op eierkoeken die we zelf hebben versierd met slagroom & hagelslag & spekkies (oeps, 1 keertje ongezond mag best).
Na de pauze hebben we schoolbreed een muziekcircuit doorlopen: lied zingen, dans leren, stoelendans en muziekschudkokers knutselen. Het was een muzikaal feest.
Wilt u ook meegenieten van dit feest? Kijk dan in ons fotoalbum.
 

Boeken ontwerpen (09 okt 2017). Kinderboekenweek: de kans om te ontdekken hoe boeken verzonnen en uitgewerkt worden. Naar aanleiding van een klassengesprek en uitzending van huisje-boompje-beestje schooltv over het ontwerpen van boeken weten wij nu dat je eerst een hoofdpersoon bedenkt, daarna een verhaallijn uitwerkt om vervolgens bijpassende plaatjes te visualiseren.
En dan is het eigenlijk heel simpel: schrijf je eigen verhaal... Nou in groep 4 zitten niet alleen leeskampioenen maar ook schrijfkampioenen!
Onze boeken gaan eind deze week mee naar huis, gaat u ze samen met ons lezen?
 

Plankwoord (09 okt 2017). Deze week oefenen we weer een nieuwe spellingscategorie: het plankwoord.
Plankwoorden zijn woorden met de ng-klank waarna de k volgt. Maar omdat ng+k een lastige lettercombinatie is, is de regel: daar mag geen g tussen. Dus plangk wordt plank. Tijdens het opzeggen van de regel maken we met onze armen een klapgebaar waarmee wij uitbeelden dat twee planken op elkaar klappen.
Een lastige regel omdat deze lijkt op het zingwoord, we blijven dus flink oefenen tot wij het zingwoord en het plankwoord kunnen dromen en niet meer door elkaar halen.

 

Project Dierendag (04 okt 2017). Vandaag is het 04 oktober en dat betekent: WereldDierendag! Op dierendag geven we extra aandacht aan de dieren in de wereld en staan we stil bij de rechten die zij hebben. Daarom hadden wij vandaag ons Dierendag-Project! Lees hier onze themabrief
We zijn de dag gestart met een tekst over Dierendag uit Nieuwsbegrip, deze kunnen wij nu 'vloeiend en vlot' voorlezen. Daarna hebben we tijdens wereldoriŽntatie de uitleg en achtergrond van dierendag besproken en hielden we een voorstelrondje met onze knuffeldieren. Super leuk dat we een ontzettend (betekenis)volle thematafel met knuffels, materialen en boeken bij elkaar verzameld hebben. Tijdens de rekenles hebben wij symmetrisch leren tekenen door te meten op ruitjespapier. Voor de taalactiviteiten hebben we een woordslang gemaakt met begin-eindletter-systeem en een dierenalfabet ontworpen met hoofdletters. 
De feestelijke dag sloten we af met een leuke fotoreportage met onze knuffeldieren, het was een echte dolle beestenboel vandaag! 

 

 

Kinderboekenweek (04-13 okt 2017). Woensdag start de Kinderboekenweek 2017. Het thema dit jaar is: 'gruwelijk eng'. Natuurlijk houden we tijdens de verwerking van dit thema rekening met de leeftijd en belevingswereld van de groep-4-kinderen. We hebben in de klas besproken dat je van verschillende boeken kunt houden: actie, sport, dierenhelden, prinsessen of dus spanning.
In de klas hebben we een thematafel voor de Kinderboekenweek: enerzijds boeken die je spannend kunt vinden, zoals Roodkapje of Kleine Beer in het donker. Anderzijds geven we weer hoe boeken gemaakt worden en gaan we binnenkort natuurlijk ook ons eigen boek ontwerpen. 
Om de spanning vast op te bouwen hebben we vandaag onze skeletten uit thema 'gezondheid' afgemaakt en op de themamuur voor de Kinderboekenweek gehangen... brrr! 

 
 
Weeksluiting (29 sept 2017). Elke week vieren wij met alle klassen de weekafsluiting in het Amfi. Deze week verzorgde groep 4 de viering.
In onze presentatie hebben wij laten zien hoe wij werken met Kiva (het complimentenlied: https://www.youtube.com/watch?v=CHXaeH_NWbA), hoe wij het project Prinsjesdag hebben verwerkt (Troonrede en Miljoenennota), wat wij leren bij spelling in onze spellingsklapper en met welke sporten (quiz met uitbeeldingen) wij kennis hebben gemaakt op de sportdag.
Wilt u ons ook zien schitteren? Bekijk dan het fotoboek.  
 
Thuiswerk (28 sept 2017). Deze maand waren de startgesprekken, in groep 4 zijn dit de kennismakingsgesprekken tussen ouders en leerkracht. Hierin is besproken wat het plan van aanpak per leerling is voor de komende periode. Met een aantal ouders is afgesproken om naast het oefenen op school ook thuis wat extra oefenmomenten in te plannen. Het besproken materiaal is 15 september voor lezen en spelling mee naar huis gegaan en voor rekenen is vandaag het oefenmateriaal uitgedeeld, inclusief begeleidende brief met uitleg.
Wanneer een kind geen extra oefening nodig heeft en/of dit niet in het startgesprek besproken is dan is er uiteraard geen materiaal mee naar huis gegaan. Mocht u vragen hebben dan hoor ik het graag. 

Keertafel (26 sept 2017). Afgelopen week hebben we kennisgemaakt met het principe 'keersommen'. We weten nu dat lange plussommen (2+2+2+2+2=) makkelijker weer te geven zijn als een keersom (5x2=). We hebben het x-teken geleerd en we kunnen nu van meer gelijke groepjes een keersom ontwerpen. Bijvoorbeeld 3 vazen met 4 bloemen is: 3x4=12.
Keersommen zien we overal om ons heen, om deze bewust te ontdekken maken wij een keertafel in de klas. Helpt u ons thuis mee? Keersom gevonden? Neem gerust mee naar school om aan onze keertafel toe te voegen.

 

Thema gezondheid (15 sept 2017 - 25 sept 2017). Afgelopen vrijdag 22 september hadden wij een sportdag! Yes, wij hebben kennisgemaakt met de sportverenigingen van de korfbal, tennis, voetbal en hockey (zie ouderinformatiebrief en nieuwsbericht hieronder).
Sporten is gezond en doen we met ons lichaam, daarom hebben we de afgelopen twee weken gewerkt met het thema 'gezondheid'. We hebben ons eigen lichaam opgemeten (rekenen, meten in centimeters), we hebben een gezond menu samengesteld (gezondheidskunde, schijf van vijf) en we hebben de functies van botten, spieren en organen besproken en uitgewerkt in ons themawerkboek (wereldoriŽntatie, biologie). Ons themawerkboek nemen we binnenkort mee naar huis om samen met papa en mama nog eens te bekijken en in het fotoboek kunt u ons aan het werk zien.
Tot slot gaan we nog ons eigen skelet-paspop knutselen (beeldende vorming, bewegende verbindingen) - deze blijven voorlopig nog op school want ze sluiten ook goed aan bij het thema 'griezels' van de Kinderboekenweek.

 
    

Sportdag (22 sept 2017). Vandaag hadden we een hele sportieve schooldag: de sportdag op de Burgwal. Om half negen zijn we gestart met een warming up van alle deelnemers: de groepen 2 + 3 + 4 van de Wilhelminaschool, de Wegwijzer en de Regenboog.
Daarna is onze klas gestart met de workshop korfbal: een circuitje mikken op de korf, mikken met pittenzakken op kranten en de bal hooghouden met de parachute. Onze tweede workshop was bij de tennisvereniging: bal gooien en vangen, bal hooghouden op het racket, bal overslaan en een miniwedstrijdje op kleine velden. Op de helft van de dag kwam onze welverdiende pauze met fruit en limonade... maar groep 4 was niet moe te krijgen: ze speelden de hele pauze op het voetbalveld en dansten mee op de muziek van Kinderen voor Kinderen dat uit de speakers knalde! De derde workshop was voetbal: een circuit van een hindernissenbaan, een wedstrijdje en penalty's schieten. De dag hebben we afgesloten met de workshop hockey waar we een stick leerden gebruiken, waar we een parcours aflegden met de bal en penalty's schoten op goal.
Alle workshops zijn gegeven door de vrijwilligers van de sportverenigingen: het was super leuk, goed georganiseerd en de kids waren erg enthousiast! Kijkt u mee in ons fotoboek?
Complimenten voor groep 4: wij waren een hele fijne groep en hebben heel sportief en vriendschappelijk met elkaar gesport! Ook veel dank aan alle hulpouders, door jullie inzet verliep de dag soepel.

Super enthousiast geworden? Maandag nemen wij inschrijfformulieren mee voor proeftrainingen, maar we kunnen ook altijd contact met de club opnemen.
Thuis iets minder te besteden? Een aanvraag bij het sportfonds kan uitkomst bieden, u kunt zich discreet melden bij de groepsleerkracht.

 

Luchtwoord (20 sept 2017). Deze week leren wij het luchtwoord. Dat zijn woorden waar je de g hoort, maar de ch schrijft. De regel is: Luchtwoord, korte klank plus cht met de ch van lucht. Behalve bij hij ligt, hij legt, hij zegt.
Dat betekent dat alle woorden met een g-klank na een korte klank (a-e-i-u-o) worden geschreven met ch. Bijvoorbeeld: vluchten, zacht, bocht, etc. In de klas spreken we over de 'gewone g' en de 'g van lucht' om verwarring te voorkomen, we hebben het dus niet over de ch.
Tijdens deze regel beelden we het volgende uit: wijs met twee handen naar de lucht, met twee handen een kort stukje gebaren en dan weer naar de lucht wijzen met twee handen. Daarna voor de drie uitzonderingen een ligbeweging met twee handen maken onder ons hoofd, met 1 hand iets wegleggen en met een hand een kletssignaal voor de mond maken. Klinkt ingewikkeld he? Vraag ons gerust het aan u voor te doen, wij leren namelijk van herhalen!

 

Project Prinsjesdag (19 sept 2017). De derde dinsdag in september: dinsdag 19 september 2017, het is Prinsjesdag! En daarom organiseren we een projectdag in groep 4.
Achtergrondinformatie leest u in de themabrief. 
Het was een betekenisvolle en leerzame dag. We hebben eerst samen een Nieuwsbegriptekst gelezen (klassikaal en in tweetallen), we hebben samen gesproken over de wereldoriŽntatie-uitleg van Prinsjesdag en we hebben onze eigen miljoenennota (rekenen) en troonrede (taal) ontworpen. De koningen en koninginnen waren heel trots op hun werk en hebben deze dan ook deftig voorgedragen aan de klas. Ontzettend leuk om te zien dat we veel geleerd hebben maar niet het gevoel hadden dat we schools bezig waren... en wat inspirerend om te lezen welke goede ideeŽn onze vierde-groepers hebben over de toekomst van Nederland. Hieronder ziet u onze thematafel en -muur met prachtige werkstukken, kom gerust een kijkje nemen in de klas of in ons fotoboek.
Drie hoeraatjes voor onze groep-4-koningen-en-koninginnen!
 
 
Thuiswerk (15 sept 2017). Vorige week waren de startgesprekken, in groep 4 zijn dit de kennismakingsgesprekken tussen ouders en leerkracht. Hierin is besproken wat het plan van aanpak per leerling is voor de komende periode.
Met een aantal ouders is afgesproken om naast het oefenen op school ook thuis wat extra oefenmomenten in te plannen. Het besproken materiaal is vandaag voor lezen en spelling mee naar huis gegaan, inclusief begeleidende brief met uitleg. Het materiaal voor rekenen volgt volgende week. 
Wanneer een kind geen extra oefening nodig heeft en/of dit niet in het startgesprek besproken is dan is er uiteraard geen materiaal mee naar huis gegaan. Mocht u vragen hebben dan hoor ik het graag. 

Taal (15 sept 2017). Deze week zijn wij naast de spellinglessen van Staal ook begonnen met de taallessen. Tijdens taal leren wij nieuwe woordenschat, luisteren en spreken en teksten schrijven. 
Deze week stond in het teken van introductie en woordenschat. In blok 1 werken we aan het thema 'start' en leren we bijbehorende woorden die inmiddels als 'reminder' op onze taalmuur hangen. 

 

Daily Mile (15 sept 2017). Na de feestelijke opening afgelopen dinsdag hebben we vandaag met de klas een start gemaakt aan onze dagelijkse ronde (hard)lopen. Deze keer op de laan. 
Tussen de taalles en de weekafsluiting waren wij een beetje wiebelig, een perfect moment om onze wiebelbillen eruit te rennen om daarna weer met de beste concentratie te focussen op de weekafsluiting.
We hebben afgesproken dat wij in ons eigen tempo lopen, dat we de daily mile plannen op de gym-loze-dagen en dat we het wiebelmoment hiervoor afwachten. Op naar de volgende ronde...  

Zingwoord (13 sept 2017). Deze week hebben we een nieuwe spellingscategorie geleerd: het zingwoord. Dit zijn woorden met de ng-klank. De regel is: Zingwoord, net als bij ding-dong. Wij maken hier een zinggebaar bij met een microfoon en een aanbelgebaar.
Wij kennen er al heel veel zoals u kunt zien op onze poster, maar misschien zien we er thuis nog meer in leesboeken, kranten of onderweg... wie helpt ons zoeken en herhalen?

 

Maatjeslezen (12 sept 2017). Lezen is leuk, maar samen lezen in de bieb is nog veel leuker... zie ons genieten! Wij zijn een fijne klas en lezen samen :)
 

Opening Daily Mile (12 sept 2017). Na de eerdere introductie in de klas (zie 01 sept) was het vandaag zover: de officiŽle opening van de Daily Mile op de Wilhelminaschool.
We gaan ons de komende tijd inzetten voor conditieopbouw en concentratievermogen door middel van het tussen de lessen door buiten rennen van een 'mile'. Van oorsprong komt dit idee uit Schotland en daarom liepen we in een grote optocht achter een doedelzakspeler van school naar het kasteel waar het startschot werd gegeven door Erben Wennemars, de ambassadeur. Het eerste rondje was met de school gezamenlijk in de kasteeltuin. De eerste meters zijn gelopen en de toon is gezet: op naar nog vele meters meer... Zie de sfeerimpressie in het fotoboek.

 
 

FietsSeef (11 sept 2017). Elke dag komen de kinderen van huis naar school en gaan ze weer terug... het is belangrijk om daarbij veilig aan het verkeer deel te kunnen nemen, daarom hebben we vandaag onze fietscapaciteiten op de laan geoefend met meester Ad. We hebben parcours gereden, met ťťn hand los gezwaaid, in tweetallen naast elkaar gefietst en een hindernissenbaan afgelegd. 
Hieronder een sfeerimpressie van 3 foto's, alle foto's kunt u bekijken in het fotoboek



    

Blokkenbouwsels en plattegronden (8 sept 2017). Vandaag hebben we weer gewerkt aan een les meten en meetkunde. Deze keer met blokkenbouwsels en de bijbehorende plattegronden met hoogtegetallen.
Allereerst hebben we dit samen ingeoefend op het digibord. De verwerking hebben we gemaakt op onze tablets... maar omdat het leuker is om in het echt te bouwen met blokken dan op een scherm hebben we daarna zelf onze eigen blokkenbouwsels ontworpen en de correcte plattegrond uitgetekend. 

 

Leeskilometers meten (8 sept 2017). Lezen is leuk, maar meten hoeveel je leest is nog leuker! Daarom introduceerden wij vandaag de leesmeter. Na elke bladzijde die wij lezen kleuren wij 1 vakje in... 100 vakjes vol? Dan verdienen wij een beloning!

    
 
 
In een fijne groep speel je samen (7 sept 2017). Wij zijn een fijne groep en spelen graag samen. Daarom heeft onze groep zelf (!) bedacht om in de pauze op de laan een groepsspel te spelen: vandaag speelden we gezamenlijk met (bijna) de hele groep slingertikkertje! Het was erg gezellig om dit als klas samen te spelen :)
 

Hiephoi het is herfst! (7 sept 2017). Het is september, de rrr zit in de maand en de temperatuur begint langzaam af te nemen... het is (bijna) herfst! Door de wisselvallige zomer vallen de eikels en kastanjes al uit de boom en dat betekent: wij zoeken naar en spelen met zaden op de laan.
Dan kan de juf maar 1 ding doen: de herfsttafel inrichten. De spontane verzamelacties van de kinderen hebben voor een prachtige ontdekhoek gezorgd, nu nog bij onze kapstokken te bewonderen - na de herfstvakantie krijgt de herfsttafel een plekje in de klas en gaan we er concreet mee werken.
 
 
Positioneren van getallen t/m 100 op de getallenlijn (7 sept 2017). In groep 3 hebben wij de plus- en minsommen tot en met 20 geautomatiseerd en nu gaan wij in groep 4 de sommen tot en met 100 leren uitrekenen.
Daarvoor maakten wij vandaag de start: het positioneren van de getallen tot en met 100 op de getallenlijn. Hierdoor leren wij de getallen te verkennen, te ontdekken, de plaats te bepalen op de getallenlijn en te verwoorden hoe de getallenlijn is opgebouwd.
Vragen die hierbij centraal staan zijn: tussen welke twee tientallen ligt het getal? Bij welk tiental ligt het getal dichterbij? Sprongen van 5 liggen in het midden tussen een tiental.
Eerst hebben we dit op het digibord samen ingeoefend door kaartjes te slepen naar de goede plek op de getallenlijn en als afsluiter hebben wij op de getallenlijn (met sprongen van 5) papieren getallen letterlijk gepositioneerd. Deze geeltjes zijn vanaf nu ons geheugensteuntje hoe wij getallen tot en met 100 kunnen positioneren.

 
 
Rekenkundige figuren (6 sept 2017). De rekenles stond vandaag in het teken van: uitslagen van rekenkundige figuren. Tijdens de meten en meetkunde onderdelen gebruiken we niet onze tablets, want deze onderdelen moeten we voelen - uitproberen - doen! Daarom experimenteerden wij vandaag in groepjes (coŲperatieve werkvorm) met de uitslagen (plattegronden) van rekenkundige figuren (zoals kubus, cilinder en rechthoek) door deze uit te knippen om vervolgens in ons groepje samen te ontdekken welk figuur we hiermee kunnen vouwen. 
Op de foto: de instructie, het samen inoefenen op het digibord,
onze samenwerking in groepjes en ons eindresultaat met het behaalde doel.
 
 
Introductie Daily Mile (1 sept 2017). Bewegen is gezond, draagt bij aan het opbouwen van een goede conditie en zorgt ervoor dat je na het bewegen beter kunt concentreren. Een geweldig idee dus om op school meer te gaan bewegen door middel van de 'daily mile'.
Vandaag hebben de kinderen een introductie gehad over de daily mile waarin werd uitgelegd waarom het goed is om te bewegen en hoe we dit op school gaan vormgeven. Wij zijn vandaag super enthousiast geworden (zie selfie) en gaan ons inzetten voor de extra beweging! De ouders ontvangen deze informatie vandaag in de nieuwsbrief.
Dinsdag 12 september wordt de daily mile op de Wilhelminaschool
feestelijk geopend, komt u ons aanmoedigen?
 

 
Maatjeslezen (31 aug 2017). Hoe meer leeskilometers wij maken hoe vloeiender en vlotter wij gaan lezen. Maar lezen moet aantrekkelijk blijven... daarom verzinnen wij heel veel verschillende leesmanieren om de variatie erin te houden: klassikaal lezen, om de beurt lezen, in woordslang lezen en maatjes lezen in tweetallen. In tweetallen helpen wij elkaar te coachen: maakt iemand een foutje dan kloppen wij 1x op tafel zodat ons maatje zichzelf kan verbeteren, want van foutjes leer je des te meer!
 




 
Spelling (31 aug 2017). Deze week zijn wij begonnen met de spellingsmethode van groep 4: Staal. We hebben de nieuwe hulpkaarten bekeken en zijn gestart met de eerste categorie: het hakwoord.
Hakwoord: ik schrijf het woord zoals ik het hoor.
Een hakwoord is een woord van 1 klankgroep (klapje), een kort woord dus. Dit woord schrijf je precies zoals je het hoort en letter voor letter hakt. Bij het opzeggen van de regel maken wij een hakgebaar in de lucht. Wij kunnen al heel veel hakwoorden zelf bedenken, zie onze poster hieronder die ook op onze spellingsmuur hangt.
Tip: mocht u thuis ook een hakwoord tegenkomen, bijvoorbeeld in de krant of op een verpakking, wij vinden het super leuk om deze samen met papa en mama te ontdekken en te hakken.
 
 
Leeskilometers (29 aug 2017). Mag ik aan u voorstellen? De leeskampioenen van groep 4!
Wij maken zoveel mogelijk leeskilometers
omdat lezen leuk is en wij er steeds
vloeiender en vlotter van leren lezen.
 
        

    
 
Bewegen is gezond (29 aug 2017). Vandaag oefenden wij ons sport en spel met: blokjesvoetbal (tegen de juf: u mag raden wie er won), touw slingeren en hockey.
 
    



 
Tablets (25 aug 2017). Vandaag hebben we voor het eerst met de tablets gewerkt. We hebben samen de digitale omgeving verkend, de knoppen uitgeprobeerd en de tablet startklaar gemaakt voor maandag: dan verwerken we er onze eerste rekenles op...
 
 
Tekenen: dit zijn wij (25 aug 2017). Deze week zijn we gestart met kennismaken in groep 4 (juf kent alle namen inmiddels uit het hoofd) ťn met het leren van de hoofdletters, vandaag hebben we dat in 1 creatieve opdracht verwerkt. Onze namen pronken kleurrijk in de klas.
 
 
Lezen is leuk! (24 aug 2017). Tijdens de lessen lezen we in leerboeken, tijdens het stil lezen uit ons biebboek maar tijdens het plezierlezen kunnen we ook kiezen uit stripverhalen!
 
 

 
Getallen in het rond (24 aug 2017). Automatiseren van rekensommen t/m 20 is heel handig, maar niet altijd leuk om te oefenen... behalve met een rekentekening: zie jij al wat er uitkomt?
 
 
 
Buiten spelen is leuk en gezond (24 aug 2017). Klaar voor de start! Wij kunnen al heel goed samen spelen op de laan en spelen graag wedstrijdjes met elkaar.
 
 
Het is een feestje bij ons in de klas (23 aug 2017).
 
 
Biebbezoek (22 aug 2017). Leeskilometers maken is zeker in groep 4 erg belangrijk, daarom bezoeken wij iedere dinsdag de bieb en kiezen we zelf een leesboek voor in de klas. Deze week zijn we al in de boeken gedoken en hebben we geleerd dat je een boek kunt beoordelen naar aanleiding van de samenvatting op de achterkant en door het lezen van de eerste bladzijde.
Op naar vele leeskilometers...
 

 
Start van het schooljaar (21 aug 2017). Wij hebben een enthousiaste eerste schooldag gehad en we gaan er samen een heel leuk en leerzaam schooljaar van maken.
 
 
Start van het schooljaar (20 aug 2017). Yes, alles staat klaar: de kinderen kunnen maandag komen!